Lehet-e túlzásba vinni a sófogyasztást?

A válaszom, hogy sajnos igen. Az emberek átlagosan 2-3 teáskanálnyi sót is elfogyasztanak naponta, az ajánlott 1 teáskanálnyi helyett. Ez a nátrium tekintetében 6800 milligramm is lehet, a határérték pedig 2300 milligramm.

Sokan nem is gondolnak ebbe bele, mert úgy vannak vele, hogy nem is szórtak annyi sót az ételeikbe. Egyet azonban nem szabad elfelejteni…a só nem csak az általunk felhasznált asztali só formájában kerül a szervezetbe. Nagyon sok készen vásárolt ételben, élelmiszerben található só, melyet nap, mint nap megesznek az emberek. Megdöbbentő adat, de a felnőttek sófogyasztásának 75%-a a feldolgozott és az éttermi ételek elfogyasztásából származik.

De vajon rossz nekünk a só?

A só nem méreg, de lehet káros, ha nem figyelünk oda arra, hogy milyet és mennyit eszünk meg belőle. Nagyon sok jó tulajdonsága van ugyanis a nátriumnak, hogy kettőt említsek ezek közül, pl. szabályozza a vérnyomást, biztosítja a megfelelő izom-ideg működést. Extrém sportolóknak pl. fontos a magasabb sóbevitel, hogy megelőzzék a kiszáradást és az izomgörcsöket.

Fontos megjegyezni, hogy mindenki eltérő módon reagálhat a nagy mennyiségű sófogyasztásra. Számos tényező befolyásolhatja, mint pl. a genetikai adottságok, a fizikai aktivitás és az életmódbeli sajátosságok. A kutatások azt mutatják, hogy egyes emberek nagy vérnyomás ingadozásokat mutatnak nagy sófogyasztás következtében, míg másoknál szinte egyáltalán nincs hatással a vérnyomásra. De a legtöbb ember számára a magas sóbevitel magas vérnyomáshoz vagy magas vérnyomáshoz kapcsoló szív- és érrendszeri problémákhoz vezethet, illetve a stroke kockázati tényezője is lehet.

A magas sótartalmú készítmények visszaszorítása nem az egyetlen módja annak, hogy csökkentsük a magas nátrium bevitelt. A nátrium-kálium egyensúly fenntartására kellene törekedni. Magas káliumtartalmú élelmiszerek – mint pl. a banán, édesburgonya, paradicsom, spenót, avokádó vagy a gombák – fogyasztásával a nátrium negatív hatásait kiiktathatjuk.

Különösen magas sótartalmú élelmiszerek:

– bolti szószok, mártások, öntetek
– feldolgozott húskészítmények, szalámik, felvágottak
– sajtok
– a legtöbb bolti fűszerkeverék
– levesporok
– konzervek
– sós magvak

Amikor csak lehetséges, készítsd el otthon az ételeidet, egészséges hozzávalókból, ahelyett, hogy előre elkészített, csomagolt vagy feldolgozott élelmiszereket vásárolnál. A só helyett kísérletezz fűszerekkel és fűszernövényekkel, így is nagyon ízletesek lesznek!

Vásárolj mindig friss élelmiszereket! Ne pedig konzerveket, fagyasztott vagy előfőzött gyümölcsöket és zöldségeket. Nyilván a szezonális dolgokra gondolok most itt.

Figyelmesen olvasd el a címkéket! A tápanyagtáblázatban mindig szerepel az adott élelmiszer nátriumtartalma is. Vedd figyelembe, hogy ezek az adatok általában egy adag ételre vonatkoznak, viszont nagyon könnyű többet fogyasztani belőlük.

Még egy tipp: Ha mégis konzerv zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolnál, akkor mindig mosd át folyó víznél, ezáltal csökkentheted a hozzáadott sótartalmát, illetve a cukortartalmát is az adott élelmiszernek.

Egy kis utánajárással és körültekintéssel egyszerűen tartható a napi ajánlott mennyiség, de mégis élvezhetjük az ízeket. Nem mellékesen megjegyezném, ha egy hétig csökkentjük az ételek sózását, utána sokkal intenzívebben fogjuk érezni a zöldségek és gyümölcsök természetes ízét! És finomabbak is, higgyétek el!

Készen állsz tapasztalatot szerezni?

➺ Nika FittLie táplálkozási program®
➺ Táplálkozási Tanácsadó
➺ Dietetikus
➺ Egészségmentor
✎ Blogger
✒Online személyre szabott étrend

© 2018 Nika-fittlife táplálkozási program
Heblinger Nikolett  - Táplálkozási tanácsadás

BANKKÁRTYÁS FIZETÉS

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013.

JOGI NYILATKOZAT

Adatvédelem: A feliratkozáskor és/vagy megrendeléskor kapott személyes adatokat bizalmasan kezeljük, harmadik személynek nem adjuk át. Bővebben:
https://nika-fittlife.hu/at/