Sokan nem is gondolják, hogy az egészségünkre mekkora hatást gyakorolnak a szervezetünkben – a vérünkben – keringő hormonok. Pedig az az igazság, hogy ez az egyik legfontosabb tényező, ami az egészségért felelős (a másik a bélbaktériumok, de ez egy következő téma). Ha felborul az egyensúly, akkor jó eséllyel az egészségnek is búcsút inthetünk.
Gondoljunk csak bele, szinte kivétel nélkül minden szervünk szabályozásában részt vesznek a hormonok, ezektől függ a hangulatunk, a kinézetünk, a nemző képességünk, egyszóval, az életünk!

Tegyük csak fel a következő kérdéseket!
Mi befolyásolja az ovulációt, a teherbeesést, a szülést, stb.? A hormonok.
Mi okozza a nők havi ciklusát, és az azzal járó tüneteket? A hormonok.
Minek hatására képesek a férfiak a könnyebb izomépítésre? A hormonok.
Mi játszik szerepet a gyermekek fejlődésében? A hormonok.
Minden, de tényleg minden a hormonokról szól, vagy azoktól függ. Ezért nagyon fontos, hogy az egyensúly meglegyen.

De mik is azok a hormonok?
A hormonok a testünk kémiai hírnökei, a vérünk által jutnak el a megfelelő helyre a szervezetben, hogy ott a feladatukat bevégezzék. A belső elválasztású, úgynevezett endokrin mirigyekben termelődnek, ilyenek az agyalapi mirigy, a pajzsmirigy, a mellékvese, a hasnyálmirigy, továbbá hormonok termelődnek a herékben és a petefészkekben is.

A hormonok termelődése egy komplex folyamat eredménye, de a hasznos zsíroktól és a koleszterinektől függenek, így ezeknek a fontos táplálkozási tényezőknek a hiánya hormonproblémákat okozhat. A másik dolog, ami befolyásolja a hormonegyensúlyt, azok a különböző vegyi anyagokat tartalmazó toxinok, amelyek szintén a táplálékunkkal, illetve a kozmetikai termékek által kerülnek a szervezetünkbe.

Mégis mit tudunk tenni az egyensúly fenntartásáért?
Az endokrin rendszer egy olyan komplex rendszer, amelyet valószínűleg soha nem fogunk teljesen megérteni, de van néhány alapvető dolog, amit tehetünk, hogy segítsük a hormonegyensúly létrejöttét és megtartását:
– Együnk megfelelő mennyiségű JÓ zsírokat! Kerüljük a transzzsírokat!
– Korlátozzuk a koffeinfogyasztásunkat!
– Próbáljuk minimalizálni a kémiai toxinokat (különböző tisztítószerekben, kozmetikumokban, műanyagokban találhatóak).
– Pihenjünk eleget!
– Csökkentsünk a körülöttünk levő stressz faktorokat! A stressz elkerülése szinte lehetetlen, viszont különböző technikákkal a stressz tűrő képesség kiválóan fokozható, és nem elhanyagolható a rendszeres mozgás jelentősége sem.
– Támogassuk az emésztőrendszerünk egészségét, hiszen nagymértékben összefügg a hormonális állapotunkkal. Nem véletlen mondják, hogy az immunrendszer 70%-a a belekben koncentrálódik.

Mindent összegezve, a legfontosabb, hogy tudatosabban éljünk. A vásárlásaink alkalmával mindig olvassuk el, mit tartalmaznak a boltban vásárolt kész ételek. Az ízfokozókkal, aromákkal, tartósítószerekkel telepumpált termékeket a legjobb, ha visszarakjuk a polcra. Fogyasszunk minél több élő táplálékot, helyezzük előnybe a növényi tápanyagokat. Az állati termékek fogyasztását nem azért kellene minimalizálni, mert maga a hús rossz lenne, erről egyáltalán nincsen szó! Egyszerűen azért rossz, mert a nagyüzemi állattartás során olyan káros anyagok – hormonok, xenoösztrogének, antibiotikumok – kerülnek az állat húsába, ami hormoneltolódást okozhat. A szabadon tartott vagy bio-gazdaságban nevelkedett állatok húsa ezzel szemben tökéletes, de sajnos ehhez nem mindenki fér hozzá.

Mint mindenben itt is a megelőzésen kellene, hogy legyen a hangsúly, ami azért valljuk be, nem olyan egyszerű. De a gyógyítás talán még ennél is nehezebb. Figyeljünk tehát oda a szervezet jelzéseire, és adjuk meg számára azt, amitől tényleg tökéletesen tud működni.