Ma egy kicsit kényes témát hoztam fel, de úgy érzem, beszélni kell róla, mert igen nagy problémát jelent ez az egészség szempontjából. Sajnos a statisztikák is azt mutatják és látom én is, hogy ma Magyarországon kb. minden 5. gyermek/fiatal túlsúlyos. Ez pedig szorosan összefügg a felnőttkori elhízás arányával, mivel nagy valószínűséggel egy túlsúlyos tini elhízott felnőtté válik, hacsak nem ismeri fel a problémát és változtat. De gyerekek esetében kinek a felelőssége az, hogy egy ilyen volumenű problémát felismerjen? Vajon egy tizen X éves gyermek/tini tisztában van a helyes táplálkozási alapelvekkel vagy az egészséges táplálkozás alapjaival. Szinte biztosra veszem, hogy nincs. Nekünk szülőknek – magam is kétgyermekes anyuka vagyok – kell elsősorban példát mutatni az életmódunkkal, táplálkozásunkkal, hiszen gyermekeink azt a mintát viszik tovább, amit tőlünk látnak, tanulnak.

A különböző életkorokra jellemző nehézségek a táplálkozás szempontjából is fennállnak. Vegyünk például egy kisgyermeket, náluk sokszor gondot okoz az új ételek/ízek elfogadása, míg egy tininél a túlzott energia bevitelből adódó elhízás a legnagyobb probléma. Az utóbbi csoport táplálkozási szokásaira sajnos nagyon nagy hatással vannak az interneten, közösségi médiában elérhető reklámok. Sokszor ezek hatására kezdenek a fiatalok bizonyos divatdiétákba, vagy lesznek testképzavarosok és küzdenek étkezési problémákkal. Sajnos ezektől a reklámoktól és téves információ áradattól nem tudjuk teljes mértékben megvédeni a gyermekeinket, azonban sokat tehetünk azért, hogy tudják helyén kezelni ezeket az információkat és nevelhetjük őket az egészségtudatosság jegyében.

De mit is tehetünk, hogy egészséges és boldog fiatalokat, majd felnőtteket neveljünk ezekből a gyerekekből?

Ahogy már írtam az előzőekben, az első és legfontosabb, hogy a gyerek táplálkozását, életmódját leginkább a szülői minta befolyásolja, ezért azzal tesszük a legtöbbet, ha mi is odafigyelünk az életmódunkra. Nyilván, ha a gyerek azt látja, hogy a szülei a tévé és a számítógép előtt tespedve, tonna szám tömik magukba az egészségtelen nasikat, akkor ő is ezt fogja követendő példának tekinteni. Ebben az esetben nem is kell csodálkozni, ha a gyerek nem eszik meg semmi normális ételt, 10 évesen már durván túlsúlyos, 20 évesen pedig cukorbeteg vagy még rosszabb. Igenis, mi szülők vagyunk felelősek gyermekeink egészégéért!!! Ne tegyük tönkre az életüket olyan dolgokkal, amin lehet változtatni!

A másik, amin én még mindig ledöbbenek, amikor látok egy-egy étkezési naplót, hogy elkezdik úgy a napot az emberek, hogy reggelit egyáltalán nem fogyasztanak, esetleg egy kávét ledöntenek, és az első étkezés, amit elfogyasztanak, az úgy kb. dél-1 óra környékén, az ebéd. Kérdem én, hogy így hogy lehet akár csak 20%-on is teljesíteni??? Hiszen semmi energiát nem adunk annak a szerencsétlen szervezetnek. A legdurvább viszont az, hogy sokan így engedik el a gyereket iskolába, óvodába, akárhova…reggeli nélkül?!? Aztán csodálkoznak, hogy a gyerek nem tud teljesíteni az órákon. Vagy a másik véglet…adunk egy csomag fornettit, vagy hasonlót, mert azt csak gyorsan meg kell venni a sarki boltban…persze a gyerek szereti, ki ne szeretné? De utána ne lepődjünk meg, hogy figyelemzavaros, túlsúlyos és depressziós a gyerek.

Tegyünk pontot ennek a dolognap a végére. Minden étkezés nagyon fontos, de a reggeli a legfontosabb. Elengedhetetlen ahhoz, hogy délelőtt a gyereknek elegendő energiája legyen, és megfelelően tudjon koncentrálni. Csomagoljunk nekik mi magunk ételt, ha otthon nincs idő elfogyasztani a reggelit. Ne oldjuk meg azzal a dolgot, hogy adunk neki pénzt, hogy ő vásárolja meg magának, mert akkor megint csak a ott tartunk, mintha a sarki boltba rohantunk volna be azért a bizonyosért…!

A gyerekeknek, fiataloknak nagyon fontos hogy megfelelő mennyiségű szénhidrátot fogyasszanak, hiszen szükségük van rá a fejlődéshez, és a napi aktivitásukhoz. Azonban fontos hangsúlyoznom, hogy nem mindegy, hogy ezt milyen szénhidráttal fedezik. Nekik sincs szükségük a finomított lisztek és finomított cukrok fogyasztására. Teljes értékű gabonákra viszont annál inkább. Emellett pedig jó minőségű fehérjék és zsírok bevitelére is figyelmet kell szentelni. Továbbá sok-sok zöldség és gyümölcs fogyasztásával gondoskodjanak a megfelelő vitamin-, ásványi anyag és rostbevitelről.

A másik sarkalatos kérdés, a folyadékfogyasztás. Sajnos sok fiatal, nagyon kevés vizet iszik. Előnyben részesítik a különböző cukros, szénsavas italokat vagy gyümölcsleveket. Ezért fontos, hogy folyamatosan figyelmeztessük gyermekünket a megfelelő folyadékpótlásra, elsősorban a vízfogyasztásra. Emellett napi egyszer adhatunk nekik 100%-os gyümölcs vagy zöldségleveket – a legjobb, ha mi magunk préseljük ezeket – , de ne ezek kerüljenek túlsúlyba.

De mi van akkor, ha már kialakult a probléma? Ha felismertük, hogy gyermekünk egészsége érdekében változtatni szükséges?
A válasz egyszerű. Mutassunk példát, hogy mi magunk is életmódot váltunk, és segítsük ezen az úton gyermekünket is. Semmi esetre se fogyókúráztassuk. Ha mégis erre lenne szükség, azt csakis szakemberrel – gyerekorvossal, dietetikussal –, együttműködve tegyük meg. De nem győzöm hangsúlyozni, hogy a megelőzés legyen az elsődleges, és ne már egy kialakult problémát kelljen orvosolni.

Legyünk következetesek, egészségtudatosak és vigyázzunk gyermekeink egészségére!