Te tudod, mit tartalmaznak a boltok polcain levő csalogató színes cukorkákkal díszített, krémmel töltött fánkok, a fagyasztott panírozott csirkemell szeletek és a boltban vásárolt fagylaltok, chipsek, édességek? Csak, hogy pár példát említsek…
Eltekintve attól, hogy ezek ugyan az átlag szájízt figyelembe véve ízletes ételek, viszont az egyéb rossz tulajdonságaik mellett, általában transzzsírokkal vannak tele.

Miközben az egészséges táplálkozás alapelvei vita tárgyát képezik még a mai napig is, abban azonban minden szakember egyetért, hogy a transzzsírok igenis károsak az egészségre!

De miért olyan rosszak a transzzsírok, és miért figyelmeztetnek a táplálkozási szakértők arra, hogy kerüljük ezeket?
A transzzsírok mindamellett, hogy hizlalnak, nagyon káros hatással vannak a szív- és érrendszerünkre. Sajnos ezeket a zsírokat tartalmazzák sok esetben azok az élelmiszerek, melyeket általában fogyasztanak az emberek.
Ezért hangsúlyozom én is mindig, hogy tanuljuk meg elolvasni az élelmiszerek címkéjét, de sajnos ez sem véd minden esetben a káros dolgok ellen. Mert, ha valaki nincs tisztában pl. az E-számok jelentésével, vagy a különböző elnevezésekkel akkor hiába akar okosan dönteni, nem biztos, hogy sikerülni fog.

Akkor lássuk, mit kell tudni az olyan élelmiszerekről, amelyek transzzsírokat tartalmaznak.

Először is, ismerkedjünk meg az étkezési zsírokkal és olajokkal.
Mik is ezek?

Az étkezési zsírok állati eredetű, emberi fogyasztásra alkalmas, képlékeny állagú telített zsírsavakból álló vegyületek. Az étkezési olajok főként növényi eredetű, az ember által fogyasztható, általában folyékony szerkezetű, telítetlen zsírsavakból álló vegyületek.
Az étkezési zsírokat telített zsírsavak és glicerinek észterei alkotják. A zsírokat általában sertések, vagy egyéb állati zsírszövetekből, szalonnából és hájból állítják elő száraz vagy nedves olvasztással. Az étkezési olajok telítetlen zsírsavak glicerinnel alkotott észterei. Az étkezési olajokat az arra alkalmas olajnövényekből sajtolással nyerik ki.

A transzzsírok csoportja egy egyedülálló zsírfajta, ennek megértése érdekében hasznos lehet egy kicsit tudni a zsírok biokémiájáról.
A zsírok vagy a zsírsavak kémiai szerkezetük alapján különböznek egymástól. Különböző típusú telített zsírok, például palmitinsav és sztearinsav található olyan állati termékekben, mint pl. a hús, a tejtermékek és néhány növényi olaj, például a kókusz és a pálma.

A “jó” típusú zsírként ismert telítetlen zsírsavak egyszeresen és többszörösen telítetlen típusúak lehetnek, amelyek kémiai kötésükben különböznek egymástól. Ezek elsősorban növényi ételekben, például olívabogyóban, avokádóban, diófélékben és magokban találhatók.

Sok étel tartalmaz telített és telítetlen zsírsavakat is egyaránt. Tehát vegyünk például egy steaket, melynek ugyan magas a telített zsír tartalma, de van mellette egy kevés telítetlen zsírsav is. Míg az olívabogyó többnyire telítetlen zsírt tartalmaz, mégis van kis mennyiségű telített zsír tartalma is.
Az, hogy mégis melyik csoportba tartozik egy élelmiszer, az alapján ítéljük meg, hogy melyik típusú zsírból tartalmaz többet.

A telített zsírok szobahőmérsékleten szilárdabbak, míg a telítetlen zsírok folyékonyabbak, és így hajlamosabbak a gyorsabb avasodásra is. Ezért van az, hogy ha felnyitunk egy üveg avokádó olajat, ami túl hosszú ideig állt a szekrényben, hogy olyan fura szaga lesz.

Hidrégénezett ételek
Hidrogénezett ételek

A transzzsírok természetes formában is előfordulnak egyes élelmiszerekben, például a húsban és a tejtermékekben, de az 1900-as évek elején nagymértékben beléptek az élelmiszerfeldolgozás-rendszerbe, amikor kitalálták a hidrogénezés kémiai folyamatát. Na ez az, ami igazán KÁROS!!!

Hosszú volt az út, mire felismerték, hogy az állati zsírok korlátozása és több növényi zsír felhasználásával a szív egészségét óvhatjuk.
De gond volt, hogy a növényi olajok gyorsabban megromlanak, így a kutatók kifejlesztettek egy módszert a zsír kémiai szerkezetének megváltoztatására, hogy megszilárdítsák és megnöveljék ezen olajok eltarthatósági idejét. Ez pedig a hidrogénezés volt.

Az 1960-as években a hidrogénezett növényi olajok használata széles körben elterjedt mind az élelmiszergyártók, mind a gyorséttermek és a háztartások körében. Ennek az új, kémiailag megváltoztatott olajnak köszönhetően hatékonyabban tudtak élelmiszereket előállítani és az eltarthatóságuk is jobb lett. Ráadásul viszonylag olcsó is volt. Na de milyen áron???

Miért rosszak a transzzsírok a szervezet számára?

A transzzsírok olyan telítetlen zsírsavak, melyek a növényi olajoknak a hidrogénezése során keletkezik, leginkább élelmiszeripari feldolgozás során. A transzzsírok növelhetik az LDL (“rossz”) koleszterin szintjét, mellette pedig csökkentik a “jó” HDL-koleszterin szintet, amelynek a fő funkciója a felesleges zsír elpusztítása a vérben. Ezért a transzzsírok eltávolítása az étrendből elősegítheti a szívünk egészségét!!!
Az 1990-es évek elején az Egészségügyi Világszervezet is figyelmeztetett arra, hogy csökkentsük a transzzsírsav bevitelét.

Hogyan keressünk rejtett transzzsírokat?
A jó hír az, hogy elméletileg a legtöbb termék összetételi címkéje megmondja, hogy egy élelmiszer tartalmaz-e transzzsírt vagy sem. A rossz hír az, hogy a címkézésre vonatkozó előírások hiányosak, ami a kerekítési szabályokra vonatkozik.
Ennek az az oka, hogy a gyártóknak kerekíteniük kell az összegeket, így pl. egy adagonként 0,49 g transzzsírt tartalmazó étel ezért szerepel 0 g transzzsírt tartalmazó ételként a címkéjén.
Sajnos emiatt néhány élelmiszergyártó inkább csökkenti a kiszerelési mennyiséget, hogy ne kelljen a transzzsír tartalmat feltüntetniük, így a fogyasztó azt gondolhatja, hogy egészséges élelmiszert vásárolt.
Ez azt jelenti, hogy pl. az adott ételből 3 adagot elfogyasztasz, akkor máris bevittél 1,5 g transzzsírt, úgy hogy a címke alapján azt gondoltad, hogy nincs benne ilyen zsírsav. Ezeket nevezzük rejtett transzzsíroknak.

Transz zyír - chips

Lehet, hogy most azt gondolod, hogy de az még így is minimális mennyiség… pedig ez nem így van!!! A mai kutatások alapján, úgy tűnik, hogy nincs biztonságosan fogyasztható minimális mennyiség (különösen akkor, amikor a szív egészségéről beszélünk), így még ezek a fikarcnyi kis mennyiségek is aggodalomra adhatnak okot.

Hogyan kerüljük el a transzzsírokat?
Mindig nézd meg az összetevők listáját. Ha elolvasod, és látsz rajta bármilyen típusú hidrogénezett növényi olajat, vagy részlegesen hidrogénezett növényi olajat, akkor szinte biztosra veheted, hogy a transzzsírok ott vannak az élelmiszerben!

A legjobb módja annak, hogy elkerüljük a transzzsírokat, ha leginkább egészséges, feldolgozatlan ételeket fogyasztunk. A transzzsírsavaknak nincs helyük egy egészséges étrendben.

Készen állsz tapasztalatot szerezni?

➺ Nika FittLie táplálkozási program®
➺ Táplálkozási Tanácsadó
➺ Dietetikus
➺ Egészségmentor
✎ Blogger
✒Online személyre szabott étrend

© 2018 Nika-fittlife táplálkozási program
Heblinger Nikolett  - Táplálkozási tanácsadás

BANKKÁRTYÁS FIZETÉS

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013.

JOGI NYILATKOZAT

Adatvédelem: A feliratkozáskor és/vagy megrendeléskor kapott személyes adatokat bizalmasan kezeljük, harmadik személynek nem adjuk át. Bővebben:
https://nika-fittlife.hu/at/