Mindenkinek vannak olyan napjai, amikor kicsit alacsonyabban van az energiaszintje és fáradtnak, elesettnek érzi magát… de vajon ez mindig normálisnak tekinthető? Vagy mikor áll már valami probléma a háttérben?
Vendégeim visszaküldött állapotfelmérő kérdőíveikben is gyakran szerepel, hogy fáradtak, levertek, energiájuk szinte semmi. Aztán elkezdjük a közös munkát, eltelik 1-2 hét, és arról számolnak be, hogy kicsattannak az energiától, jobb a közérzetük és elmúlt a krónikus fáradtságérzetük.

Miért vagy mindig fáradt?
Miért vagy fáradt?

A krónikus fáradság tehát nem az a dolog, amivel nem kell foglalkoznod. Annak igenis oka van…
Bár normális, hogy néha álmosabbnak érzed magad, mint máskor, de ha ez már napi szinten megkeseríti az életed, úgy, hogy közben elegendőt alszol, akkor ideje kiderítened, hogy mi okozza!

Hogy segítsek felkutatni az egyes okokat, olyan általános problémákról írok, amelyek fáradtsághoz vezetnek. Ezen kívül javaslatokat adok, hogy hogyan növelheted az energiaszintedet.

Miért vagyok mindig fáradt?
Az okok…

  • Ingadozó vércukorszint

Biztosan gyakran hallottad már te is, hogy „Fogyassz összetett szénhidrátokat, mert az tesz jót a szervezetnek!” Nem véletlenül. A szervezet ugyanis lassabban emészti ezeket a szénhidrátokat, mint gyorsan felszívódó társaikat. Ha viszont olyan dolgokat eszel, melyek gyorsan felszívódnak a véráramban, akkor az hirtelen megdobja a vércukorszintedet, majd ugyanolyan gyorsasággal le is fog esni. Ez pedig nagyon leterheli a szervezetet, és ezért érzed azt, hogy állva el tudnál aludni. Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással elkerülhetőek az ilyen cukorkilengések.

  • Egészségügyi problémák

A cukorbetegséghez hasonlóan a fáradtság számos egészségügyi probléma tünete lehet, beleértve a máj- és vesebetegséget, a daganatos megbetegedéseket, a krónikus gyulladásokat és az anémiát is. A krónikus fáradtság nem feltétlenül jelenti azt, hogy bármelyik betegség fenn áll nálad, de érdemes kizárni ezeket.

Bizonyos vitaminhiányok is okozhatnak fáradtságot, pl. a vas és a D vitamin hiánya.
Ha súlyos fáradékonyságot tapasztalsz, annak ellenére, hogy elegendő és minőségi az alvásciklusod, akkor mindenképp konzultálj az orvosoddal. Jobb kizárni valami komoly betegséget, és így célzottabban tusz tenni a fáradság ellen.

  • Nem elegendő folyadékfogyasztás és túl kevés kalóriafogyasztás

A szervezetnek szüksége van arra, hogy biztosítsd a folyamatos energiaellátását. Ha kihagysz egy étkezést vagy túl kevés kalóriát fogyasztasz, akkor nagyon gyakori a fáradság érzése.
Ez azért van, mert a test küzd, hogy aktív maradjon, de nem tudja az ehhez szükséges energiát felvenni. Ezért nagyon fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag felvétele.

Ugyanez vonatkozik arra, hogy ha nem iszol eleget. Egy tanulmány kimutatta, hogy az enyhe kiszáradás depressziós tüneteket okozhat, és enerválttá tesz.
Ezért győződj meg róla, hogy egész napra elosztva megfelelő folyadékot vegyél magadhoz.

  • Mentális egészségi állapotok

Nem csak a fizikai zavarok, amelyek gátolhatják az energiával teli életedet, hanem a mentális egészséged is.
A stressz, a szorongás és a depresszió mindannyian letargiát és fáradékonyságot okoznak.

De mit tehetek, hogy megszűnjön ez a kellemetlen tünet?
Elsősorban az álmatlanság megszüntetése engedhetetlen a fáradtság leküzdéséhez. Próbálj meg lefeküdni minden este, és reggel felkelni mindig ugyanabban az időben (akár hétvégén is), így a test cirkadián ritmusát megfelelően biztosíthatod. Természetesen ez nem mindig könnyű, de próbálj meg a lehetőségeidhez és élethelyzeteidhez mérten megfelelően cselekedni.

A reggeli csésze kávé egyfajta energialöketet ad, de ez nem biztosítja azt a tartós éberséget, amelyet szeretnénk elérni. Ehelyett győződj meg róla, hogy egészségesen étkezel és ne felejtsd soha otthon a vizes palackodat sem!
Emellett kimutatták, hogy a testmozgás is energianövelő tulajdonságokkal rendelkezik.

Ne feledd, hogy az alvás a legfontosabb dolog az energia fenntartásához.
Ha jó az alvókád és az orvosod is kizárt minden komoly betegséget, akkor már csak a megfelelő táplálkozás és a rendszeres testmozgás, ami a probléma megoldása lehet!

Készen állsz tapasztalatot szerezni?

➺ Nika FittLie táplálkozási program®
➺ Táplálkozási Tanácsadó
➺ Dietetikus
➺ Egészségmentor
✎ Blogger
✒Online személyre szabott étrend

© 2018 Nika-fittlife táplálkozási program
Heblinger Nikolett  - Táplálkozási tanácsadás

BANKKÁRTYÁS FIZETÉS

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013.

JOGI NYILATKOZAT

Adatvédelem: A feliratkozáskor és/vagy megrendeléskor kapott személyes adatokat bizalmasan kezeljük, harmadik személynek nem adjuk át. Bővebben:
https://nika-fittlife.hu/at/